کد خبر: ۵۷۸۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵
نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد

تازه‎ترین تحولات درباره "برجام" و "اینستکس"| هشدار ایران به اروپا درباره حفظ "توافق هسته‎ای"

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز گفت اگر قرار است برجام حفظ شود، دیگر اعضای این توافق باید به‌طور کامل تعهدات خود را از طریق برداشتن گام‌های عملی فوری در این رابطه اجرا کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای امورخارجه ایران و گروه1+4 (آلمان،‌ انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به ریاست «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران پس از پایان یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت و گو با خبرنگاران تصریح کرد: به طرف‌های اروپایی این نکته را تذکر دادیم که سازوکار مالی اروپا (اینستکس) تنها یکی از تعهدات آن‌هاست و همکاری‌های اقتصادی با ایران ابعاد مختلفی دارد.

تازه‎ترین تحولات درباره

عراقچی روز چهارشنبه افزود در این نشست پنج ساعته طرف‌های اروپایی درباره اینستکس توضیحاتی مفصلی ارائه کردند؛ اینکه چگونه کار خواهد کرد و با نهاد متناظر ایرانی چگونه ارتباط برقرار می‌کند.

وی گفت: آن‌ها توضیح دادند که چگونه می‌توانند با استفاده از اینستکس صادرات و واردات و دریافت و پرداخت‌های ما و اروپا را تضمین کنند و در مرحله بعدی چگونه این سازوکار برای کشورهای ثالث و غیراروپایی هم قابل ‌دسترس خواهد شد. دوستان ما هم از نهادهای اقتصادی در مورد نهاد ایرانی متناظر اینستکس توضیحاتی دادند.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان گفت‌وگوها در این زمینه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: البته باید منتظر بمانیم تا اینستکس عملیاتی شود و در عمل ببینیم چگونه می‌تواند وظایف خودش را انجام دهد.(جزئیات بیشتر)

دیپلمات انگلیسی نشست کمیسیون مشترک برجام را سازنده خواند

همچنین رئیس بخش ایران و عراق وزارت امورخارجه انگلیس که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین به سر می‌برد، با انتشار پیامی در توییتر برآیند این نشست را مثبت و سازنده توصیف کرد.

«کارولین هرندال» روز چهارشنبه افزود که تمام طرف های شرکت کننده در این نشست، بر ادامه اجرای برجام تاکید کردند.(جزئیات بیشتر)

کارشناسان انگلیس برای گام بعدی سازوکارمالی راهی ایران می‌شوند

خبرگزاری ایرنا به نقل از یک دیپلمات انگلیسی نوشته است که: به‌زودی کارشناسان و نمایندگانی از بخش‌های مختلف دولت انگلیس برای بررسی گام بعدی'سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا(اینستکس - INSTEX)راهی تهران می‌شوند.

این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، افزود: این سفر در ادامه گفت ‌و گوهای ایران و اروپا در باره توسعه سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا موسوم به اینستکس صورت می‌گیرد.(جزئیات بیشتر)

غریب آبادی: حفظ برجام در گرو گام‌های عملی وفوری سایر اعضا است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز گفت اگر قرار است برجام حفظ شود، دیگر اعضای این توافق باید به‌طور کامل تعهدات خود را از طریق برداشتن گام‌های عملی فوری در این رابطه اجرا کنند.

'کاظم غریب آبادی' طی سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به تلاش‌های مدیرکل و دبیرخانه آژانس در رابطه با راستی آزمایی اجرای برجام، نقش آن‌ها را در شرایط کنونی پیرامون برجام، برای تداوم این توافق و حفظ حرفه ای‌گری، بی‌طرفی و استقلال، و درنتیجه اعتبار آژانس، اساسی دانست.

وی افزود: تکرار حمایت قاطع اعضای آژانس و شورای حکام از همکاری بین ایران و آژانس و لزوم تداوم اجرای برجام از سوی همه طرف‌ها، و درعین‌حال ابراز تأسف از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق، امیدوارکننده است؛ بااین‌وجود، ایران هنوز به‌طور کامل از مزایای پیوستن به این توافق بهره‌مند نشده است.

وی همچنین افزود: مطمئناً اگر حفظ برجام یک هدف است، بنابراین، باید به‌جای طرح درخواست‌های بی‌ربط، از هیچ تلاشی برای تشویق دیگران به پایبندی به این تعهدات اجتناب نکنند، چراکه همکاری، تنها گزینه موجود برای ایران نیست.(جزئیات بیشتر)

بیانیه هماهنگ‌کننده نشست کمیسیون مشترک برجام 

بر اساس برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را بر عهده دارد. آفتاب‌‌نیوز : یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه (۱۵ اسفند) به مدت پنج ساعت در هتل کوبورگ وین برگزار شد و در پایان، دو طرف در بیانیه‌ای نتایج مذاکرات را اعلام کردند.(جزئیات بیشتر)

نشست کمیسیون مشترک برجام درحالی در وین برگزار شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته برای چهاردهمین بار پایبندی ایران به برجام را مورد تائید قرارداد.

اتحادیه اروپا هم دیروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای ضمن تقدیر از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تائید پایبندی ایران به برجام، رفع تحریم‌های هسته‌ای را بخش ضروری از این توافق دانست و از خروج آمریکا از توافق هسته ای ابراز تأسف عمیق کرد.

ایران و اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام گفت‌وگوهای فشرده‌ای برای تضمین منافع اقتصادی ایران از برجام داشته‌اند. اتحادیه اروپا مردادماه گذشته بااجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی برداشت تااین شرکت‌ها به‌موجب این قانون، مشمول تحریم‌های آمریکا قرار نگیرند.

وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس نیز یازدهم بهمن‌ماه جاری با انتشار بیانیه‌ای از ثبت کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس - INSTEX)خبر دادند. در بیانیه مذکور آمد که «انگلیس فرانسه و آلمان در ادامه تعهد و تلاش‌های خود برای حفظ توافق هسته‌ای که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، به‌طور رسمی اعلام می‌کنند که اینستکس ابزار حمایت از تبادلات تجاری راه‌اندازی شد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین